Check offers:

11 MW
od 1 Jan, 2025
12 MW
od 1 Jan, 2025
30 MW
od 1 Apr, 2025
130 MW
od 1 Jan, 2025
1,7 MW
od 1 Jan, 2024
1 MW
od 1 Apr, 2023
17 MW
od 1 Oct, 2023
News

Zielona energia to kwestia wizerunku

Bycie ekologicznym staje si? dla firm kluczowym elementem wizerunku, pozwalaj?cym na zaistnienie w ?wiadomo?ci kontrahentów i klientów. A to mo?e przek?ada? si? na wyniki finansowe. 

Klienci coraz ch?tniej wybieraj? produkty, które powstaj? w sposób jak najbardziej przyjazny ?rodowisku. Coraz cz??ciej znaczenie ma, jakiego typu energi? wykorzystano do ich wytworzenia. Z przeprowadzonego jeszcze przed pandemi? badania Cone Communications wynika, ?e a? 87 proc. ankietowanych Amerykanów kupi?oby produkt firmy dbaj?cej o ekologi? i sprawy spo?eczne (CSR). Taki sam odsetek respondentów pozytywnie odbiera?by mark? danej firmy.  

ESG, czyli dzia?ania uwzgl?dniaj?ce ?rodowisko, spo?eczn? odpowiedzialno?? i tzw. ?ad korporacyjny, ma te? znaczenie dla pracowników. A? 84 proc. Polaków zwraca uwag? na proekologiczne dzia?ania przedsi?biorstw, w których s? zatrudnieni ? wynika z ?Ekobarometru?, badania przeprowadzonego we wrze?niu 2023 r. przez SW Research na zlecenie Nuvalu Polska. Z kolei w opublikowanej na pocz?tku stycznia 2023 r. ankiecie ARC Rynek i Opinie oraz the:protocol, a? 61 proc. pracowników bran?y IT uzna?o, ?e wp?yw na ?rodowisko technologii, nad któr? pracuj? firmy, b?dzie rzutowa? na ich wizerunek.  

Zaufanie do marki

Jednym z istotnych elementów oceny, na ile ludzie i firmy s? ekologiczne jest ?lad w?glowy ? emisja dwutlenku w?gla na dan? osob?, produkt czy przedsi?biorstwo.  

W dobie post?puj?cych zmian klimatycznych jego obni?enie jest jednym z wa?niejszych dzia?a?, prowadz?cych do walki z globalnym ociepleniem.  

Coraz wi?cej firm u?ywa informacji o ?ladzie w?glowym generowanym przez ich wyroby lub marki. Jest to umotywowane nie tylko postaw? ekologiczn?, ale te? ?wiadomo?ci? przewag rynkowych, jakie stwarza pro?rodowiskowy wizerunek. Zw?aszcza w bran?ach, gdzie mo?liwo?? konkurowania cen? jest niewielka ? niski ?lad w?glowy staje si? tam przewag?. Jest te? istotny w ca?ym ?a?cuchu produkcji. Mo?liwo?? pokazania, ?e korzysta si? z poddostawców lub podwykonawców, którzy dzia?aj? z my?l? o ?rodowisku i potrafi? to wykaza?, staje si? niezb?dnym elementem skutecznego marketingu. Przek?ada si? bowiem na budow? zaufania do marki. 

Nasz ?lad w?glowy w du?ej mierze jest uzale?niony od tego, z jakiej energii korzystamy: czy jest ona wytwarzana z wysokoemisyjnych paliw kopalnych, czy pochodzi z odnawialnych ?róde? energii. St?d unijna transformacja energetyczna, poprzez ró?ne bod?ce (np. konieczno?? wykupu kosztownych certyfikatów) wymusza stopniowe przechodzenie np. z w?gla i gazu na energi? ze s?o?ca i wiatru.  

Nie ma skuteczniejszej metody obni?enia ?ladu w?glowego ni? przej?cie na energi? z odnawialnych ?róde?. Mo?na usprawnia? technologie, ale na ko?cu zawsze najwa?niejsze pozostanie, z jakiej energii korzystamy.

Ekowizerunek to konieczno??

Ekologiczny wizerunek staje si? te? coraz istotniejszy z powodu zmian prawnych, wprowadzanych unijn? dyrektyw? CSRD ze stycznia 2023 r. Nak?ada ona na wszystkie du?e przedsi?biorstwa oraz te mniejsze, ale notowane na rynkach kapita?owych, obowi?zek uwzgl?dnienia w swoich sprawozdaniach dzia?a? spo?ecznych oraz zwi?zanych ze ?rodowiskiem (ESG). Zmiany b?d? wprowadzane stopniowo w latach 2024-2028 i obejm? ok. 50 tys. firm w ca?ej Unii Europejskiej w tym ok. 4-5 tys. polskich. Mo?na si? tu spodziewa? efektu fali ? aby spe?ni? wymagania dyrektywy b?d? one musia?y wywiera? presj? na swoich partnerów i poddostawców. Poszczególne kraje wprowadz? te? sankcje za niespe?nianie jej wymaga?. 

?Firmy, które z wyprzedzeniem zmieni?y swoje podej?cie do prowadzenia biznesu na strategi? zrównowa?onego rozwoju i przygotowa?y si? do tego zagadnienia rzetelnie ? automatycznie wysuwaj? si? na rol? wiarygodnego lidera w obszarze ESG w Polsce. To w?a?nie te przedsi?biorstwa b?d? w stanie spe?nia? coraz bardziej restrykcyjne wymagania europejskich firm i pozostan? w ?a?cuchach dostaw, wyprzedzaj?c konkurencj?, która tych warunków nie spe?nia np. w zapytaniach ofertowych czy przetargach? – pisz? o konsekwencjach wprowadzenia dyrektywy analitycy Climate Strategies Poland. 

Dzi? bycie ekologicznym staje si? dla firm kluczowym elementem wizerunku, pozwalaj?cym na zaistnienie w ?wiadomo?ci kontrahentów i klientów. A to przek?ada si? na zysk lub strat?. 

EN