Check offers:

11 MW
od 1 Jan, 2025
12 MW
od 1 Jan, 2025
30 MW
od 1 Apr, 2025
130 MW
od 1 Jan, 2025
1,7 MW
od 1 Jan, 2024
1 MW
od 1 Apr, 2023
17 MW
od 1 Oct, 2023
News

Greenwashing dotyczy tak?e energetyki. To mo?na zmieni? w prosty sposób.

Coraz wi?ksza presja konsumentów, wymagania ze strony interesariuszy, strategie i raportowanie ESG ? to wszystko wymusza na przedsi?biorcach intensywne dzia?ania w obszarze ekologii i zrównowa?onego rozwoju. Niektóre firmy stosuj? nieetyczne praktyki, by ten sposób zwi?kszy? swoj? przewag? konkurencyjn? na rynku. Nie anga?uj? si? jednak w prawdziwe dzia?ania na rzecz ?rodowiska, lecz lawiruj? lub wprost oszukuj?. Zjawisko dotyczy m.in. energii elektrycznej u?ywanej przez firmy.  

Greenwashing to dzia?ania polegaj?ce na wprowadzaniu w b??d konsumentów i partnerów biznesowych poprzez przedstawianie nieprawdziwych twierdze? na temat korzy?ci ?rodowiskowych ich produktów, us?ug lub praktyk. Opiera si? na kreowaniu fa?szywego lub przesadzonego wizerunku zrównowa?onego rozwoju, aby przyci?gn?? ekologicznie ?wiadomych konsumentów. 

Dlaczego przedsi?biorstwa stosuj? greenwashing 

Firmy k?ami?, bo podaj?c nieprawdziwe lub przesadzone informacje o swych ekologicznych dzia?aniach licz? na popraw? wizerunku, wzmocnienie reputacji marki lub po prostu wykorzystuj? rosn?cy popyt na produkty i us?ugi przyjazne dla ?rodowiska. Ekologia ?wietnie prezentuje si? te? w raportach rocznych czy w licznych konferencjach. Aby si? ?zazieleni?? u?ywaj? ogólnikowych lub nieudokumentowanych terminów, takich jak „ekologiczny”, „zielony” lub „zrównowa?ony”, bez dostarczania konkretnych dowodów lub nawet ? nie spe?niaj?c standardów ?rodowiskowych.   

Siedem grzechów pseudoekologów 

Greenwashing zwany tak?e ?zielonym k?amstwem? mo?e przybiera? ró?ne formy. Istnieje siedem grzechów greenwashingu (koncepcja przedstawiona przez Terry’ego Collinsa, profesora chemii na Uniwersytecie Carleton w Kanadzie), które pomog? w identyfikacji tego zjawiska: 

  1. Grzech ukrycia (The Sin of Hidden Trade-off): firma skupia si? na jednym aspekcie ekologicznym produktu lub us?ugi, jednocze?nie ignoruj?c inne istotne kwestie ?rodowiskowe. Na przyk?ad przedsi?biorstwo koncentruje si? na jednym pozytywnym elemencie, takim jak opakowanie z recyklingu, jednocze?nie pomijaj?c negatywne aspekty zwi?zane z w?asn? produkcj? czy emisjami zanieczyszcze?. 
  1. Grzech braku dowodów (The Sin of No Proof): twierdzenie o ekologiczno?ci produktu czy us?ugi bez dostarczenia konkretnych dowodów i niezale?nych certyfikatów. Firmy mog? deklarowa?, ?e s? przyjazne dla ?rodowiska, ale nie przedstawiaj? ?adnych wiarygodnych danych czy ?róde? weryfikacji. 
  1. Grzech wzgl?dno?ci (The Sin of Vagueness): u?ywanie ogólnikowych, nieprecyzyjnych terminów zwi?zanych z ekologi?, takich jak „naturalny” czy „ekologiczny”, które nie maj? ?ci?le okre?lonego znaczenia. To sprawia, ?e trudno jest oceni? rzeczywisty wp?yw produktu lub us?ugi na ?rodowisko. 
  1. Grzech nieprawdziwo?ci (The Sin of Irrelevance): przedstawianie informacji niezwi?zanych z rzeczywistymi ekologicznymi problemami lub na odwracaniu uwagi od istotnych kwestii. Firmy mog? skupia? si? na niewielkich i ma?o istotnych ekologicznie aspektach swojej dzia?alno?ci, aby odwróci? uwag? od wi?kszych problemów. 
  1. Grzech braku wiarygodno?ci (The Sin of Fibbing): k?amstwa lub manipulacje dotycz?ce rzekomych dzia?a? i praktyk ekologicznych firmy. Przyk?ady obejmuj? fa?szywe twierdzenia o neutralno?ci w?glowej lub nadu?ywanie ekologicznych certyfikatów. 
  1. Grzech niewystarczaj?cej ilo?ci (The Sin of Lesser of Two Evils): porównywanie si? do innych firm lub produktów, które s? jeszcze bardziej szkodliwe dla ?rodowiska, aby stworzy? wra?enie, ?e dana firma jest bardziej ekologiczna. To zak?ada, ?e mniejsze z?o jest akceptowalne, mimo ?e rzeczywiste dzia?ania wci?? s? niezgodne z zasadami zrównowa?onego rozwoju. 
  1. Grzech niewystarczaj?cego zaanga?owania (The Sin of Worshiping False Labels): k?adzenie nacisku na posiadanie etykiet ekologicznych i innych ?dowodów? takich jak certyfikaty zrównowa?onego rozwoju, ekologiczne oznaczenia, znaki odnawialno?ci, które sugeruj? zrównowa?on? praktyk? lub produkty. Jednak?e, te etykiety mog? by? niew?a?ciwie u?ywane, nadu?ywane lub nie s? dobrze zdefiniowane. Przyk?adem jest umieszczanie na swoich produktach popularnych symboli ekologicznych, takich jak li?? lub logo zrównowa?onego rozwoju, bez jakiejkolwiek rzeczywistej kontroli czy weryfikacji tych produktów pod k?tem ich wp?ywu na ?rodowisko. 

Greenwashing w energetyce 

Greenwashing to równie? brak przejrzysto?ci w zakresie pochodzenia wykorzystywanej energii. Firmy na przyk?ad twierdz?, ?e s? zasilane energi? odnawialn?, ale nie dostarczaj? szczegó?owych informacji na temat ?róde? i udzia?u energii odnawialnej w swoim ca?kowitym miksie energetycznym. Co wa?ne, sam zielony certyfikat nie daje tej gwarancji. Wiarygodnym dowodem na to, ?e firma naprawd? korzysta z zielonej energii jest podpisanie umowy np. PPA, ze ?ród?em OZE. W tym wypadku potwierdzenie, ?e energia jest zielona, idzie w parze z faktycznym zakupem zielonej energii, a nie jako odr?bny instrument, jak to ma miejsce w odniesieniu do zakupu czarnej energii i do niej ?wiadectw pochodzenia energii.  

By w jak najwi?kszym stopniu pokry? zapotrzebowanie energii t? pochodz?c? ze ?róde? odnawialnych, nale?y przeanalizowa? profil zu?ycia energii oraz dopasowa? ?ród?a OZE, najlepiej w tak zwanym miksie. 

OZEOS ? wspieranie ekologicznych dzia?a? 

OZEOS wspiera przedsi?biorstwa kompleksowo ? pomaga w bezpo?rednim zakupie i sprzeda?y energii dla du?ych odbiorców i wytwórców energii, a dzi?ki analizie profilu odbiorcy, profilu ?róde? OZE i zaawansowanym algorytmom dobiera najlepsz? opcj? dla firmy, po to, aby koszty bilansowania handlowego by?y jak najmniejsze, a energia by?a prawdziwie zielona.  

Przeczytaj o tym wi?cej https://ozeos.pl/kup-energie/  

EN